پرسش و پاسخ مهریه و طلاق

بایدها و نبایدها در رجوع از بخشش مهریه

مهریه ام را  بخشیده ام آیا میتوانم دوباره آن را مطالبه کنم؟

از جمله اقدامات گاه عجولانه ای که برخی از بانوان انجام می دهند بخشش مهریه است.
اقدامی که اگر بنای عقلایی نداشته و صرفا از روی احساسات باشد ممکن است منجر به پشیمانی شده و گاه تبعات ناخوشایندی برای زوجه   در پی خواهد  داشت.
ممکن است زوجه بعد از بخشیدن مهریه از عمل خود پشیمان شود و در اصطلاح رجوع کند آیا این امر از نظر قانونی ممکن می باشد؟ پاسخ به این سوال دارای حالات مختلفی می باشد به این معنا که زن تحت چه عنوان حقوقی  مهریه خود را بخشیده باشد.
الف :
اگر زن مرد را ابراء کرده باشد حق رجوع ندارد چرا که وفق ماده ۲۸۹ قانون مدنی  رجوع از ابراء ممکن نیست. براساس ماده 289 قانون مدنی :ابرا عبارت از این است که دائن از حق خود به اختیار صرف نظر نماید.
ب:
اگر بخشش  مهریه در قالب عقد صلح باشد نیز امکان رجوع وجود ندارد.زیرا عقد صلح عقدی است لازم
پ:
اگر بخشش مهریه در طلاق خلع به صورت بذل تمام یا قسمتی از مهریه باشد زن می تواند در مدت عده رجوع کند.
ت:
اگر زن مهریه خود را هبه کند در صورتی حق رجوع دارد که هبه غیرمعوض باشد. در هبه معوض در صورتی می تواند رجوع کند که زوج عوض را پرداخت نکرده باشد.
توجه داشته باشید
برای بخشیدن مهریه لازم است به این معنا که زوجه می بایست ۱۸ سال تمام داشته باشد زیرا بخشیدن مهریه از امور مالی است که اهلیت استیفا در آن لازم است.

سخن پایانی
بخشیدن مهریه هم به صورت عادی وهم رسمی امکان پذیر است .بخشیدن مهریه به صورت رسمی در دفترخانه صورت می گیرد. بعد از اینکه زن مهریه را بخشید امکان پشیمانی و رجوع از مهر بخشش شده در ابراء و هبه معوض وجود ندارد.

در خصوص حضور شاهد برای بخشش مهریه و یا اذن پدر باید گفت که در قانون در این خصوص ساکت است اما رویه دفترخانه ها به این صورت است که برای ثبت بخشش از اذن پدر و حضور شاهد جهت جلوگیری از عواقب احتمالی استفاده می کنند.

بسیاری مواقع دیده شده که زوجه بنا به دلایلی مهریه را بخشیده لکن بعدها پس از پشیمانی دلیل بخشش را اکراه و یا اجبار از ناحیه ی زوج بیان کرده است و چون زوج هیچ مدرک محکمه پسند و مستدلی دال بر اثبات وقوع بخشش از روی اختیار زوجه ندارد محکوم به پرداخت مهریه ای شده که پیش از آن نسبت به آن بری الذمه بوده است .

از همسر اولم به دلیل بچه دار نشدن ایشان جدا شده ام و مهریه ام را ماهانه دریافت میکنم ازدواج مجدد بنده ایا مانعی برای دریافت مهریه از شوهر اولم است ؟

پاسخ:
اگر خانم ازدواج مجدد انجام دهد، مهریه ازدواج اول منتفی نمی شود
بنابر این حتی اگر زن مجددا ازدواج کند، هر آنچه از ازدواج اول نبخشیده و پرداخت نشده کماکان طلبکار است و خانم می‌تواند از شوهر سابق و همسر کنونی خود همزمان مهریه خود را مطالبه کند

درخواست طلاق دادم.
مراحل مقدماتی را طی کرده‌ایم.
الان منتظر احضاریه طلاق هستم.
چقدر طول می‌کشه تا این احضاریه بیاد؟

پاسخ
تعیین مهلت رسیدگی در دعاوی به طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست.
مدت زمان دریافت احضاریه طلاق ممکن است چیزی مابین ۱ تا ۳ ماه بسته به شلوغ یا خلوت بودن مجتمع قضایی خانواده و  تعداد پرونده‌های شعبه رسیدگی کننده در هر شهر متفاوت باشد. صبور باشید .
به این فکر کنید که شاید این وقفه فرصت مناسبی برای تامل  شما به باقی راه‌های حل مشکلتان  باشد.
توجه داشته باشید طلاق اولین راهکار حل مشکلات خانوادگی نیست بلکه آخرین اقدام است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با شماره تلفن ۰۹۹۴۵۴۳۹۱۰۰تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید