کارفرمایان محترم و کارگران عزیز مشمول قانون کار !
ارایه خدمات آموزشی، مشاوره و اخذ وکالت یا نمایندگی از کارفرمایان محترم جهت پیاده سازی و تنظیم روابط کار به اختصار توضیح داده می شود:
1-تنظیم مقررات عمومی: تنظیم ضوابط و مقررات استخدامی، آموزشی، نگهداری و حتی بکارگیری افراد، تعیین مسئولیت و اختیارات، وظایف و حقوق و مزایای ….و آموزش آنها قبل از استخدام نیروها
2-تنظیم روابط فردی کار: در چهارچوب یک قرارداد انفرادی بین کارگر ان و کارگاه به عنوان یک شخصیت حقیقی یا حقوقی منعقد می شود شرایط و ضوابط عقد این قرارداد از یک طرف قوانین ازجمله قوانین آمره قانون کار و تامین اجتماعی، مقررات، عرف و رسوم محلی و از سوی دیگر ضوابط استخدامی تدوین شده از طرف کارگاه مشخص می نماید که قراردادهای انفرادی می بایست شخصی سازی شده که بیشترین نقش را در تنظیم روابط کار فی مابین کارگر و کارفرما دارند .
3-تنظیم روابط جمعی کار: در قراردادهای انفرادی در شرایط خاص کارفرما می تواند شرایطی را به کارگر تحمیل نماید به همین علت تشکل های کارگری عامل انجام مذاکرات دسته جمعی است که منجر به عقد قراردادها و پیمان های دسته جمعی می شود.
4- چگونگی مشارکت کارگران درتصمیم گیرهای داخلی کارگاه : هدف از مشارکت کارگران در تصمیم گیرهای داخل کارگاه های صنعتی وسیله ای است برای رسیدن به هدف مشترک و خاص و نوعی همکاری و تعاون در روابط کار است. مانند مشارکت، تبادل اطلاعات، مذاکره، تصمیم گیری تشکلات، مدیریت هدفمند.
5-طراحی و نظام مطلوب و هدفمند حقوق و مزایا: حقوق مزایای برمبنای قانون و مقررات کار و مزایای مادی و امکانات رفاهی به ویژه حقوق و مزدمهمترین و مملموس ترین عامل در تنظیم روابط کاراست به طریقی که در اغلب اعتراضات و اعتصابات و اختلافات مزد به عنوان یکی از عوامل موارد عمده مطرح می شود.
6- رعایت شرایط قانونی کار: چنانچه جزئیات و شرایط کار و قوانین کار به وضوح بیان شده باشد مدیران میدان وسیعی برای تصمیم گیری ندارند و در مقابل زمانی که جزئیات شرایط کار درقوانین پیش بینی نشده باشد نیاز به توافق بین تشکلات کارگر و کارفرمان وجود دارد.
7- تامین بهداشت و ایمنی در محیط کار : حفاظت از کارگران و تامین ایمنی و بهداشت کارگران نه تنها از وظایف خاص قانونی مدیریت است بلکه از وظایف انسانی اخلاقی و دینی آنهاست و بی توجهی در این خصوص نه فقط فرد بلکه خانواده کارگر و حتی اجتماع متضرر خواهد شد.
8-رعایت و تعهدات متقابل : منشا اصلی تعهدات قانون و عرف جامعه است که این تعهدات ممکن است انفرادی یا دسته جمعی باشند .عمل نکردن به تعهدات باعث بروز اختلافات می شود. که بعضی مواقع تشخیص اینکه کارفرما یا کارگر به تعهدات خود عمل نموده اند یا خیر، دشوار بوده و در بروز اختلاف هریک از طرفین خود را ذیحق قلمداد می کنند.
به همین جهت لازم است در نظام رفع اختلاف روابط کار مکانیزم های لازم برای حل اختلاف پیش بینی گردد که در قانون کار ایران این موارد به خوبی در ماده 157 قانون کار که رسیدگی به آنها در مرحل اول از طریق سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کارآموز و یا نمایندگان آن ها در شورای اسلامی کار /انجمن صنفی کارگران و نماینده قانونی کارگران و کارفرمایان حل و فصل خواهد شد و درصورت عدم سازش از طریق هیاتهای تشخیص و حل اختلاف به ترتیب که قانون مشخص نموده است است رسیدگی و حل و فصل خواهد شد دیده شده است.
قربانی کارشناس خبره روابط کار