تعدیل اقساط مهریه

تعدیل اقساط مهریه بطور خلاصه؛

زمانی که عقد نکاح بین زوجین منعقد میشود زوجه مالک مبلغ مهریه میگردد در صورتی که بین آنها اختلافی حادث گردد و زوجه پس از مراجعه به ثبت برای وصول مهریه ناکام ماند، به دادگاه خانواده دادخواستی مبنی بر مطالبه مهریه تقدیم مینماید. دادگاه، این دادخواست را مورد رسیدگی قرار داده و حکم الزام مرد به پرداخت مهریه زن را صادر میکند.

با این حال، بر اساس قانون، زوج، می تواند تحت شرایط خاصی، اعسار از پرداخت یکجای مبلغ مهریه را در همان شعبه دادگاه ثابت نماید تا به این نحو، محکوم به که همان مهریه است، قسط بندی شود. پس از تقسیط مهریه، زوج باید به صورت منظم و طبق حکم صادره، اقساط مهریه زن را بپردازد .

گاهاً ممکن است زوج، توانایی مالی برای پرداخت اقساط مهریه را نداشته باشد، از این رو می تواند از دادگاه، درخواست تعدیل مهریه نماید که این درخواست در قالب دادخواست مطرح میگردد و با تعیین روز و برگذاری جلسه رسیدگی مورد بررسی قرار گرفته تا دادگاه با توجه به تورم موجود، و شرایط مالی زوج، مبلغ قسط های مهریه را کمتر و در واقع تعدیل نماید.

همچنین، زوجه نیز، با توجه به افزایش یافتن درآمد زوج، دریافت سهم الارث یا به وجود آمدن منبع درآمدی جدید برای وی، ایجاد هر نوع تمکن مالی و یا حتی تورم و کمبود میزان اقساط تعیینی می تواند درخواست تعدیل اقساط مهریه را به نحو دادخواست به دادگاه ارائه نماید .

که حکم صادره از دادگاه در خصوص تعدیل مهریه، میتواند از جانب هر یک از زن و یا مرد، مورد اعتراض قرار گیرد.

اعتراض بر حکم تعدیل مهریه بصورت واخواهی در صورت صدور حکم غیابی و در مرحله بعد تجدید نظر و در نهایت اعاده دادرسی است.

مدارک لازم برای اعتراض به حکم تعدیل مهریه؛

۱.مدارک هویتی اعم از شناسنامه و کارت ملی؛

۲.اصل و کپی برابر با اصل شده از سند ازدواج زوجین؛

۳.دادنامه صادره از دادگاه مبنی بر پرداخت اقساطی مهریه؛

۴.رای محکومیت زوج بر پرداخت مهریه (برای زوجه)

۵.رای صادره مبنی بر تایید اعسار زوج (برای زوج)

۶.کلیه دلایل و مدارکی که دلالت بر ذی حق بودن خواهان دارند .

بنابراین طرح دادخواست تعدیل اقساط مهریه هم برای زوج و هم زوجه قابل طرح در دادگاه های خانواده است.

دیدگاهتان را بنویسید